FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/10/2013

Falsk angivelse av våldtäkt

Hej! Jag och en kompis har blivit anmäld för våldtäkt och det har blivit nerlagt. Hur ska jag gå tillväga för att göra en mot anmälan mot denna person som anmälde mig för våldtäkt? Är det värt att mot anmäla denna person?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en person anger någon som är oskyldig till åtal med uppsåt att få denne fälld kan personen dömas för falsk angivelse enligt 15 kap. 6 § brottsbalken. Alla rekvisit ska, för att brott ska ha begåtts, enligt täckningsprincipen vara täckta med uppsåt. Det innebär i det här fallet bland annat att den som gjorde anmälan ska ha haft uppsåt till att den anmälde var oskyldig. Insåg inte personen som gjorde anmälan att den anmälde var oskyldig blir i stället andra stycket, samma paragraf, aktuell. Har den som gjorde anmälan haft skälig anledning att anta att den anmälde var oskyldig kan personen dömas för obefogad angivelse vilket ger ett lindrigare straff än falsk angivelse.

Vissa av rekvisiten i bestämmelsen är av sin natur många gånger svåra att bevisa. För att fälla någon för brott gäller beviskravet ”bortom rimligt tvivel” vilket är ett mycket högt ställt beviskrav. Dina möjligheter att nå framgång med en talan kan jag inte bedöma närmare än så.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare