FrågaEKONOMIÖvrigt24/05/2021

Fällhorn äganderätt

Hej

Jag undrar vad som gäller när man hittar ett fällhorn. Vem tillhör hornet? Upphittaren eller markägaren/jakträttsinnehavaren?

Ett fällhorn är ju ett horn som inte längre sitter kvar på djuret.

Tack

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan om fällhorn är oreglerad inom svensk rätt (jfr Jaktlagen [1987:259]). Hornen hör inte längre till djurets kropp och anses inte utgöra vilt. Fällhorn kan troligen likställas med spillning, men saken är hitintills oprövad.

Skulle hornen emellertid vara av högre värde så skulle eventuellt Lagen (1938:121) om hittegods kunna aktualiseras, vilken stipulerar att den som upphittar något ska anmäla fyndet till polisen (1 § Lagen [1938:121] om hittegods). Såvitt jag vet har saken inte prövats av domstol, varför ett exakt svar på frågan är svårt att ge. Enligt min uppfattning ska det emellertid vara okej att behålla upphittade fällhorn.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare