Fakturor hos en kommun

Hejsan!

Jag har försökt få ut uppgifter av vad min kommun betalt för en renovering av ett golv i en idrottshall under en längre tid. De uppgifter jag fått ut är enbart en stor klumpsumma som inte är specificerad av vad själva renoveringen utan bara vad hela projektet kostat.

Kan man ställa kravet på kommunen att faktiskt ha specificerade fakturor där det framgår vad man faktiskt har betalt för specifika delar av en större renovering eller hur fungerar det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En kommun bör ha specificerade fakturor vad gäller deras utbetalningar till företag. Skulle sådana fakturor inte finnas, finns ingen möjlighet att undersöka om det är en korrekt utbetalning eller inte. Det ska kunna gå att granska och få insyn i de offentliga verksamheterna.

En faktura som har inkommit och förvaras hos kommunen är allmänna handlingar. Varje svensk medborgare har rätt att ta del av allmänna handlingar, 2 kap 1 § tryckfrihetsförordningen. Utgångspunkten är att allmänna handlingar är offentliga. Med stöd av offentlighetsprincipen har du därför rätt att begära ut dessa. Denna rätt kan dock begränsas av bestämmelser i offentlighets- och sekretesslagen. När det gäller fakturor rörande ombyggnationer så är det knappast troligt att dessa skulle vara sekretessbelagda.

Därför kan du vända dig till kommunen och begära ut de fakturor som rör renoveringen av idrottshallen.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare