Fakturering vid brist i vara

Har köp en bil 12/2014 och sålde det 9/2015 under denna tiden har jag inte fått en enda påminelse nu när jag sålde bilen var jag tvungen och lägga på efter det var ett kreditköp och det första säljare gav mig inte med servicebok och visar andra utrustningar som det skulle ingår, men jag krävde det vid köpet därför hålla jag inne det handpenning så länge. Nu ett år senare få jag en faktura för det utebliven handpenning på 12000kr. Hur ska jag agera?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din Juridiska fråga!

Om jag har förstått dig rätt har du köpt bilen från en bilförsäljare, alltså att motparten är ett företag. Mitt svar utgå från detta. Där av är det konsumentkreditlagen och konsumentköplagen som är tillämpliga. Dessa hittar du, https://lagen.nu/2010:1846 & https://lagen.nu/1990:932.

Inledningsvis bör nämnas att kreditgivaren, alltså firman som sålde Er bilen ska hålla god kreditgivningssed och ge de förklaringar om som du som konsumenten behöver, det framgår av 6§ konsumentkreditlagen.

Vidare ska kreditgivaren (säljaren) ge information om själva avtalet mellan er, vad som gäller och så vidare, 8§ konsumentkreditlagen. Om du fått någon sådant dokument kan Du se över vad som står i detta, om avtalet behandlar utebliven handpenning, fel i vara eller liknande och hur det ska behandlas i sådant fall. Om Du inte har kvar detta avtal kan Du fråga säljaren om detta, eftersom dessa ska spara på dessa avtal, 14§ konsumentkreditlagen.

Det faktum att det saknades vissa komponenter vid köpet (servicebok och så vidare) innebär det ett fel i varan OM ni kommit överens om att dessa komponenter skulle medfölja, 16§ konsumentköplagen. Enligt 25§ har du rätt att hålla inne betalning eftersom varan då är felaktig.

Mitt tips till dig är att du påminner säljaren om varför du höll inne din betalning från första början. Jag antar att du redan berättat varför du inte betalat denna handpenning. Du bör vidare prata med säljaren om vad som kan vara ett rimligt prisavdrag (28§ konsumentköplagen) i förhållande till att du inte fick med all den utrustning som du och säljaren kom överens om skulle medfölja. Eftersom dessa 12 000kr troligen inte motsvarar den brist som utevaron av dessa tillbehör innebar. I och för sig vet jag inte hur mycket själva bilen kostade och vad som kan anses vara ett rimligt prisavdrag. Prisavdrag är nog det avhjälpande som är att anses som mest lämpligt eftersom du redan har sålt bilen.

I mitt svar har jag utgått ifrån att du redan uppmärksammat säljaren om felet och varför du hållit inne betalning och så vidare.

Om du vill ha mer hjälp kan du kontakta mig så ska jag se till att du får den hjälp du behöver!

Om det är något i svaret som är oklart kan du maila mig så ska jag förtydliga detta.

alfred.brandt@lawline.se

Hoppas verkligen att du känner att din fråga är besvarad och hoppas att det löser sig!

Vänligen,
Alfred BrandtRådgivare