FrågaAVTALSRÄTTAvtal11/06/2013

Fakturering gällande gräsklippning

Detta är situationen: Jag är kassör på en brukshundklubb. Vi har under några års tid haft en person som klippt vår gräsmatta. Vi har aldrig varit riktigt nöjda. Detta är första året som jag är kassör (tog över i februari) och jag har nu fått en räkning på gräsklippningen. Han tar 495 kr plus moms för att klippa vår matta. Det säger jag inget om men han har fakturerat oss för 5 timmar vilket vi tycker är alldeles för lång tid, han klipper trots allt med en betesputs. Jag har frågat föregående kassör vad räkningarna låg på förra året och väntar på svar. Min fråga till er är: Finns det möjlighet att bestrida fakturan med motiveringen att det tagit orimligt lång tid?

Lawline svarar

Hejsan!

Vad uppskattat att Ni vänder Er till oss på Lawline!

Ni kan bestrida fakturan på grund av att faktureringen är oriktig med vad som har avtalats. Det vill säga att priset för gräsklippningen inte överensstämmer vad som avtalats.

Svårigheten är att avgöra vad som har avtalats. Om avtalet går ut på att gräsklippningen ska utföras utan krav på tid och tillvägagångssätt mot fakturering, har denne som utför gräsklippningen fritt att fakturera. Om tvist uppstår gällande priset, får frågan avgöras av vad som kan anses vara skäligt att betala för 5 h gräsklippning. Skäligheten kan fastställas genom att jämföra liknande avtalsrelationer inom branschen, hur denne utför tjänsten och tidigare fakturor.

Om ni undra några års tid ostridigt betalat samtliga fakturor kan detta uttrycka sedvana mellan föreningen och personen som utför gräsklippningen. Beroende på vad som tidigare betalts för nedlagt arbete kan nuvarande faktura ligga i linje med vad som är brukligt i Eran avtalsrelation. Detta betyder att Ni inte kan bestrida nuvarande faktura om den stämmer överens med vad som brukas faktureras.

Jag råder Er att se över gamla fakturor samt att skriva ett skriftligt avtal med riktlinjer om hur självaste gräsklippningen ska utföras och faktureras i framtiden.

Lycka till!

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare