Faktorer vid bedömning av ensam vårdnad

Hej. Jag har två barn på 5 och 7 år. Jag och pappan har varit skilda i ca 1 års tid. Vi har varannan vecka. Vi har ju försökt att kunna sammarbeta för barnens skull, kom överens om att vi skulle hjälpas åt med kläder, skor, vid barnens sjukdomar osv. Har inte fått någon som helst hjälp av honom då jag tillgodoser barnens behov. Dagis har tagit kontakt med mig när han slarvar med hämtning och inte hör av sig när dom är hemma. Nu har jag även kommit på honom att begära föräldrarledigt den veckan han inte har barnen, när jag har varit hemma med sjuka barn. Har satt honom på utredning nu och försäkringskassan har tagit kontakt med honom. Nu är vår relation ännu mer spänd då han anklagar mig för något han själv har ställt till med. Jag känner att barnen tar skada av detta nu, och undrar om man kan begära ensam vårdnad pga detta??

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Frågor som rör vårdnad, boende och umgänge regleras i föräldrabalkens sjätte kapitel och utgångspunkten för alla dessa frågor är barnets bästa. Som i ditt fall när barnen står under vårdnad av båda föräldrarna och någon av dem vill få ändring i vårdnaden är det domstolen som beslutar om vårdnaden ska vara gemensam eller om den ska anförtros åt en av föräldrarna.

Vid bedömningen av om vårdnaden ska vara gemensam eller om den ska anförtros åt en av föräldrarna ska särskilt avseende fästas vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet.  När det gäller samarbetsproblem krävs det att konflikten mellan vårdnadshavarna är så djupt rotad att den framstår som omöjlig att lösa för att domstolen ska anse att samarbetsproblemen ger skäl för att anförtro en av föräldrarna ensam vårdnad. Det krävs med andra ord stora samarbetssvårigheter och skälet till detta är den presumtion som finns i vårdnadsfrågor att det är barnets bästa att vårdnaden är delad.

Men det är viktigt att tillägga att det alltid är en bedömning i det enskilda fallet vad som är barnets bästa och om det kan visas att barnen far illa på grund av detta är det givetvis något som också måste beaktas vid bedömningen av vårdnadsfrågan.

Har du fler frågor får du gärna höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare