FrågaFAMILJERÄTTFaderskap26/10/2022

Faderskap vid heminemination

Hej Jag är sambo med en kvinna sen ett år tillbaks och vi vill bilda en familj men då jag är transexuell så har jag inga spermier... Min bror har erbjudit sig sina spermier då vi vill göra en heminsemination. Min bror vill inte ha något med barnet att göra, utan vill ge mig faderskapet åt barnet till 100% Dvs att jag ska vara barnets biologiska pappa. Vad säger lagen om det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När det gäller frågor om faderskap blir föräldrabalken tillämplig, så jag kommer utgå från den.

I fråga om insemination från en spermiedonator (alltså en annan man än sambon/maken) så kan kvinnans sambo fortfarande vara att anse som fader enligt lagen. Dock kräver det att sambon/maken gett sitt samtycke till inseminationen, vilket jag tolkar att du gjort. Men det kräver också att inseminationen görs enligt lagen om genetisk integritet. Detta följer av 1 kap 8 § föräldrabalken

Vidare går det att läsa i 1 kap 5 §  2 stycket att en man som är spermiedonator (i enlighet 6 eller 7 kap lagen om genetisk integritet) inte kan fastställas som fader.

Vad blir då svaret på din fråga?

Jo, för att din broder inte ska kunna anses som fader och för att du ska få faderskapet behöver inseminationen göras enligt lagen om genetisk integritet (dess 6 eller 7 kap) vilket enligt den lagens 6 kap 2 § och 7 kap 4§ innebär att inseminationen behöver bli utförd på sjukhus om inte man får tillstånd av inspektionen för vård och omsorg för något annat.

Detta innebär kortfattat att ni tyvärr inte kan genomföra en heminsemination utan kommer behöva utföra den på sjukhus för att brodern ska slippa anses som fader till barnet.

Hoppas detta gav dig ett svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare