FrågaFAMILJERÄTTFaderskap03/02/2022

Fastställande av faderskap och bröstarvingars arvsrätt

Min pappa försvann ur våra liv innan jag föddes och han är inte registrerad någonstans som min pappa. Nu har jag hittat honom och undrar om jag har rätt till något dvs arv eller liknade? Och hur går man tillväga i så fall? Jag har i dagsläget ännu inte tagit kontakt med honom.

Jag undrar även om detta på något sätt kan skada min mamma om det skulle bli att jag får ta del av hans arv då min mamma har fått stöd som ensamstående förälder.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Din fråga berör arv och faderskap varför ärvdabalken (ÄB) och föräldrabalken (FB) är tillämpliga.

Bröstarvingar ärver alltid sina föräldrar

Bröstarvingar (det vill säga barn) ärver alltid sina båda föräldrar oavsett om bara ena föräldern varit vårdnadshavare, däremot kräver detta att han finns fastställd som din far. Enligt arvsrätten står bröstarvingar först i tur enligt den legala arvsordning, vilket innebär att barn ärver sina föräldrar (2 kap. 1 § ÄB). Det är alltså bara om man upphör att vara någons barn som gör att faderskap inte längre föreligger, till exempel genom adoption, som arvsrätten upphör.

Regler om faderskap

Om barnets mamma är gift när barnet föds blir mammans make automatiskt registrerad som far till barnet. Det kallas faderskapspresumtion (1 kap. 1 § FB). Om ett barns föräldrar inte är gifta behöver faderskapet fastställas (1 kap. 3 § FB). För det fall din mamma inte var gift med din pappa har hon alltså behövt ange vem som är far. Du kan kontrollera med Skatteverket om han står angiven som din far.

Påverkar det eventuella arvet din mor?

Nej, din rätt till arv som bröstarvinge påverkar inte alls din mor eller hennes ekonomi. Ersättningen din mor fått bygger på att hon (som jag förstår det) haft ensam vårdnad om dig och är inte kopplat till att bröstarvingar ärver sina föräldrar.

Vad behöver du göra?

Du behöver kolla upp om din far har fastställts som din far. Om det är så att han finns registrerad som din far behöver du egentligen inte göra något mer. När din far avlidit kommer det upprättas en bouppteckning och i samband med det en släktutredning som visar att du ärver honom. När detta sker kommer du att bli meddelad. Din far kan välja att skriva ett testamente och på så vis testamentera bort en del av ditt arv men du har fortfarande rätt till din laglott (hälften av arvslotten). En förälder får nämligen inte ge bort eller testamentera bort all sin egendom då barn har rätt till sin laglott (7 kap 1 § ärvdabalken). Beroende på om han har flera barn fördelas arvet lika mellan er barn.

Sammanfattning

Förutsatt att din far är din registrerade far genom faderskapspresumtion eller genom fastställelse av dom och förutsatt att faderskapet inte har upphört, har du rätt till arv som bröstarvinge. Detta gäller trots om din far inte haft vårdnaden om dig. Om han inte finns registrerad som din far har du inte rätt till arv.

Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Vänligen,

Hanna HaavistoRådgivare