FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott14/07/2013

Facebookkonto som urkundsförfalskning?

Hej! Om en person gör en fejkad profil på ex Facebook i syfte att trakassera någon, kan detta räknas som urkundsförfalskning? Personen med det namnet finns iofs inte i verkligheten, men kan det anses som det ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Nej, det gör det inte. Ett Facebookkonto är inte en urkund på samma sätt som till exempel ett körkort eller ett läkarintyg, och kan därför inte vara föremål för en urkundsförfalskning. Trakasserierna kan dock utgöra brott.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare