Få uppehållstillstånd pga. anknytning

Hej

Min fästman har fått 2 avslag från migrationsverket och han väntar på tredje svar.jag ska gifta mig med honom nu men jag ska fråga om jag gifta mig med honom ska han få uppehållstillstånd ? Jag är från Afghanistan och har permanent uppehållstillstånd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att din fästman har ansökt om asyl men fick avslag på det och nu undrar du över om han kan få uppehållstillstånd genom äktenskap med dig. Svaret blir jakande så länge du uppfyller försörjningskrav (du ska ha bostad av tillräcklig storlek och bra inkomst) och det inte är fråga om skenäktenskap då ert förhållande måste vara seriöst och ni bor tillsammans samt din fästman visar att han är ogift i sitt hemland. Med hänsyn att din man väntar på tredje beslut, kan han göra enklast genom att ta tillbaka sin asylansökan och gifta med dig här i Sverige. Din man ska då ansöka om anknytning till dig.

Enligt huvudregel måste den som åberopar anknytning, åka tillbaka till sitt hemland och ansöka samt vänta på beslutet därifrån. I er situation kan din man lämna sin ansökan här i Sverige och åka tillbaka för att vänta på beslutet. Innan han lämnar landet så ska ni ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. När hindersprövningen är klar får ni ett intyg om hindersprövning och ett vigselintyg av Skatteverket. Dessa ska ni lämna till vigselförrättaren.

Om din man inte tar tillbaka sin asylansökan och får tredje avslag på den så måste han också i regel återvända hem och ansöka samt invänta på beslut för uppehållstillståndet där. Däremot så ska ni informera Migrationsverket om det liksom att han bor hos dig, då det styrker hans anknytning hit. Om han inte har något skyddsskäl lär det visserligen inte hjälpa så mycket i asylärendet men det är viktigt för en framtida ansökan om uppehållstillstånd för anknytning.

Slutligen föreligger det inget hinder för honom att få uppehållstillstånd genom anknytning till dig så länge du uppfyller krav på försörjning, ni är gifta och ert förhållande är seriöst.

Hoppas att jag har svarat på din fråga och mitt svar var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare