FrågaAVTALSRÄTTAvtal10/02/2017

Få tillbaka utlånade pengar

Hej! Jag tog ett banklån åt min dåvarande pojkvän på 150000 kr, med muntlig försäkran att lånet skulle återbetalas inom 6-10 månader. Vilket alltså inte har skett! Nu är det slut mellan oss och kvar sitter jag med lånet som är på 135000 kr i nuläge. Han kommer med undanflykter hela tiden och sköter inte avbetalningen på lånet! Jag inser att jag har blivit lurad. Hur kan jag gå vidare för att få mina pengar tillbaka? Räcker kontoutdrag och sms konversation angående lånet som bevis vid en polisanmälan? Mvh Miranda

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av det du beskriver framgår att du lånat ut 150 000 kr till din dåvarande pojkvän. Du beskriver även att ett villkor för detta lån var att han skulle betala tillbaka till dig inom 6-10 månader. Det framgår vidare att han inte har uppfyllt detta villkor. Att du har lånat ut pengar till honom innebär att ni har ingått ett avtal om detta. Avtal ska hållas. Detta innebär alltså att han är skyldig att betala tillbaka pengarna. Gör han inte detta kan du väcka talan i tingsrätten för att få domstolen att fastställa hans skuld till dig eller förplikta honom att betala till dig. Detta är dock något annat än vad som sker efter en polisanmälan. En polisanmälan görs ifråga om brottsligt beteende. Att inte betala tillbaka sina skulder är inte ett brott, varför en polisanmälan - vad jag kan se - inte är aktuell i ditt fall. Däremot gäller såklart att - för det fall du går till domstol med din fråga - du måste kunna styrka (bevisa) att du har lånat ut pengar till honom. Bevis kan t.ex.bestå av de konversationer och kontoutdrag som du nämner. Ett (billigare) alternativ till att ta ditt ärende till domstol är att ansöka om s.k betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten. Information om hur det går till hittar du på deras hemsida.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare