Få beviljat studieuppehåll med platsgaranti för att öva inför högskoleprovet?

Hej!

Läser för närvarande lärarprogrammet, men önskar studieuppehåll. Detta, eftersom målet är att satsa på högskoleprovet inför antagning av psykologprogrammet.

Inför ett beviljat studieuppehåll med platsgaranti krävs särskilda skäl, såsom: vård av barn, militärutbildning eller studentfackliga uppdrag. Inga av dessa stämmer överens i mitt fall. Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Genom att ta studieuppehåll kan du vara borta från studierna en period och göra något annat, exempelvis som i ditt fall studera inför högskoleprovet.

Det finns inte mycket reglerat om denna situation i lag, men det som ändå kan bli aktuellt i ditt fall är det som finns reglerat om studieuppehåll i 7 kap. 33 § högskoleförordningen. En student har då rätt att ta studieuppehåll om det finns särskilda skäl och då behålla sin plats på programmet/kursen. Detta är däremot inte uttömmande och högskolor kan även ha andra krav för beviljande av studieuppehåll med platsgaranti.

Det du borde göra är att vända dig till studievägledaren för ditt program och diskutera frågan med studievägledaren.

Hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare