FrågaSKATTERÄTTÖvrigt21/09/2013

F-skatt för egna företag

Hur fungerar detta med F-skattesedel? Jag har tänkt att starta eget företag, men är osäker på vad detta exakt betyder.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du funderar på att starta ett företag där du bedriver eller avser att bedriva näringsverksamhet så kan Skatteverket godkänna dig för F-skatt. Om du är godkänd för F-skatt ska den som anlitar dig inte dra av skatt eller betala sociala avgifter, utan det måste du själv göra.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare