FrågaSKATTERÄTTÖvrigt21/05/2014

F-skatt, betalningsförseningar

Hej. Jag har en enskild firma sen 2011. I vintras fick jag barn som blev inlagda med dropp och jag kunde inte jobba. Har läkarintyg. Jag ringde skatteverket och med min försening på momsen på 16 tusen kr. De sa muntligt i telefon att jag fick skjuta upp den. Väl hemma igen ser jag att de skickat det till kronofogden. Jag betalade.

Senare nu under våren skulle jag betala 34 tusen i skatt. Jag väntade på två rotavdrag från själva skatteverket. Med de pengarna skulle jag betala dem 34 tusen kr. Nu är det ärendet hos kronofogden igen. Jag har betalat 2000 kr innan förfallodagen och även meddelat detta. Så fort jag får min rot betalar jag resten. Anledningen till att en rot inte kommit är för att jag missat ett brev där skatteverket begär underlag för roten i form av bevis på faktura samt när det inbetalades. Detta brev upptäcktes för sent. Kan skatteverket dra in min f-skatt pga detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Detta regleras i Skatteförfarandelagen (SFL), här

I 9:4 SFL med hänvisning till 9:1 st 2 SFL räknas de villkor upp som kan medföra en återkallelse av din f-skatt. I punkten 3 b nämner man att det faktum att man inte betalat in skatter och dylikt i tid är grund för återkallelse i den mån det inte är obetydligt. Vad som utgör en obetydlig summa har kommenterats av Skatteverket i dess allmänna råd, SKV A 2012:06, här. Man nämner här att förseningar med belopp som överstiger 20 000 kr eller fyra eller fler brister/uteblivna betalningar är tillräckligt för att ses som betydligt.

Det finns alltså grund för att dra in din f-skatt så jag råder dig att ta kontakt med Skatteverket, förklara din situation och begära anstånd även för detta belopp. Detta gör du genom att fylla i en blankett som du finner tillsammans med mer information här.

Lycka till!

Denise PetersRådgivare