Ex fru och gammalt testamentes giltighet

Min sambo har ett testamente där han testamenterar allt till sin ex fru.

Hur skall jag skydda mig? Om han dör kan hon komma till mitt hem och kräva egendom som vi inskaffat gemensamt?

Jag har skänkt honom halva min motorbåt. Vad skriver vi för papper som upphäver hans testamente?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

För att kort och koncist besvara din fråga så finner vi svaret direkt i rättsordningen. Det finns en presumtion för i ärvdabalkens (ÄB) 11 kap 8 § som säger att

" 8§ - Har en make gjort testamente till den andra maken är förordnandet utan verkan, om äktenskapet är upplöst vid testators död eller mål om äktenskapsskillnad då pågår. Detsamma gäller, om någon har gjort testamente till sin sambo men samboförhållandet har upphört före testators dö."

Detta innebär alltså att det föreligger en presumtion för att din makes och hans ex-frus testamente är utan verkan direkt när det skiljer er. Ni behöver alltså inte upprätta något testamente eller avtal för att upphäva det tidigare testamentet.

Däremot kan det vara smart att skriva ett samboavtal ifall ni själva vill bestämma hur ni ska förordna om er egendom ifall någon av er dör. Detta kan våra jurister hjälpa er med ifall ni bokar en tid med en av våra erfarna jurister här på hemsidan.

Jag hoppas att jag givit dig ett svar på din fråga och du är varmt välkommen att kommentera nedan eller mejla oss på info@lawline.se ifall du har ytterligare frågor.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare