EU-rättens företräde

Går EU:s lagstiftning före de svenska grundlagarna? Kan man bli tvungen att ändra svenska grundlagar pga EU-lagstiftning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

EU rätt går föra nationell lagstiftning och då även de nationella grundlagarna. Detta följer av principen om EU-rättens företräde som fastslogs av EU-domstolen i mål 6/63 Flaminio Costa mot E.N.E.L

Det är alltså inte omöjligt att grundlagen skulle behöva ändras om den inte skulle stämma överens med EU-rätten men, om det är något som inte stämmer överens till 100 %, kan det ofta lösas tolkningsvägen.

Vänlig hälsning!

Lawline RådgivareRådgivare