Ersättningsskyldig för dörr som slås upp på grund av att den gick i baklås

Min dörr till badrummet gick i baklås och gick inte att öppna. Jag fick panik och slog sönder dörren. Vem ska ersätta dörren? Jag bor i hyresrätt och har varit på hyresvärden att både handtaget å låset är dåligt men det har aldrig åtgärdats. Ska jag stå för kostnaderna själv eller är det hyresvärdens ansvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga!

Viktigt att skilja på om detta omfattas av din egna vårdplikt av lägenheten eller hyresvärdens underhållsskyldighet !

Skador som uppkommit av en hyresgäst på grund av dennes vållande, försummelse eller vårdslöshet ska ersättas av denne (12:24 JB). Viktigt att tänka på är att hyresvärden för övrigt har en skyldighet att hålla lägenheten vid en viss standard för en hyresgäst, både vid tillhandahållandet av en lägenhet (12:11 JB)  men även under det löpande hyresavtalet (12:15 JB). Det blir således en bevisfråga för hyresvärden att det var just du som orsakade skadorna. Skador som skett pga normal användning av lägenheten kan t.ex. inte klassas som skador utan sådana skador ska hyresvärden se till att reparera och underhålla. Skadorna måste alltså skett av dig på ett närmast klandervärt genom oaktsamhet eller vårdslöshet.

Vidare kan tilläggas att skador på grund av olyckshändelser inte som regel behöver ersättas av hyresgästen. Alltså blir det en knepig gränsdragning ifall detta var en olycka eller snarare en vårdslös handling. Dessutom kan diskuteras om inte hyresvärden har en skyldighet att tillhandahålla dörrar i lägenheten med fungerande lås.

Eles KarahalilovicRådgivare