Ersättningsrätt vid utköp av en andel av en bostadsrätt?

Är sedan 1995 innehavare av bostadsrätt med 50% tillsammans med särbo 50%. Önskar köpa ut särbo, som dock bara vill sälja till marknadspris. Till saken hör att jag betalat alla månadsavgifter via autogiro till brf+underhåll styrkt med kvitton under 20 år. Ingen ersättning från särbo. Kan jag kräva avdrag på köpeskillingen för detta och i så fall hur? Lägenheten köptes 1995 för 142.000:- och marknadsvärdet ligger f n i nivån 1.500.000:-. Särbo har valt att bo på annan ort och aldrig disponerat lägenheten trots att inga hinder för detta funnits.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du gärna vill få ersättning för dina utgifter, men tyvärr ligger det till på det viset att såvida din sambo inte har åtagit sig att ersätta dig för dina kostnader (t.ex. i ett avtal) har du heller inget rätt att få ersättning för dessa.

Alltså: Att du äger 50 % och att din sambo 50 % gäller, oavsett vem som har betalat för renoveringskostnader, månadsavgifter och dylikt.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare