Ersättningsberäkning när hyresgäst orsakat skada i lägenheten

Hej.

Min hyresvärd vill ta 1000kr av depositionen nu när jag flyttar ut pga en trasig toalett dörr.

Vilket jag tycker är överpris. Jag hittade en dörr på Byggmax för 500kr som jag erbjudit mig att åka och köpa. Hur fungerar det rent juridiskt?

Tack på förhand Mvh Therese Harkild

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du som hyresgäst har ett ansvar att vårda lägenheten medan du hyr den. Om du orsakat skada på toalettdörren som innebär att en ny måste köpas ska du stå för den kostnaden (12 kap. 24 § jordabalken). Ersättningsberäkningen ska göras i enlighet med andra fall av sakskador. Detta innebär att ersättningen ska motsvara dörrens värde eftersom den inte verkar gå att reparera (5 kap 7 § skadeståndslagen). Värdet brukar oftast jämställas med återanskaffningsvärdet. Alltså ska din ersättning motsvara kostnaden av att köpa en likvärdig dörr. Tanken är att den din hyresvärd, som är skadelidande, ska ställas i samma situation som om skadan aldrig skett.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare