Ersättningsanspråk efter andrahandshyresgäst

En person som hyr en lägenhet i andra hand låter andra personer bo där medan hon är bortrest (för att passa hennes husdjur) under ett par veckor. De förstör i lägenheten, garderobsdörrar bland annat. Han som äger lägenheten är inne och ser detta, vill att hon ska flytta ut med en månads uppsägningstid samt betala för de trasiga dörrarna. De kommer överens om det. Då hon flyttstädar upptäcks även att det finns skador i golvet på ca 3 ställen i lägenheten. Hyresvärden vill nu byta golv, måla väggarna samt att hon får stå för en månadshyra till medan lägenheten renoveras. Hur ska man tänka om vad som är rimligt här? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om hyresgästers rättigheter och skyldigheter finner du jordabalkens 12:e kapitel, även kallad hyreslagen (här). Lagen är tvingande till hyresgästens förmån, vilket innebär att en hyresgäst kan åberopa lagens bestämmelser istället för vad som avtalats ifall det skulle vara gynnsamt för denne (se 12:1 st. 5). Hyresvärden måste däremot förhålla sig till det som avtalats.

Allra först vill jag kommentera det något säregna avtalsförhållandet mellan andrahandshyresgästen, förstahandshyresgästen och hyresvärden. I lagens mening är det nämligen så att andrahandshyresgästen och hyresvärden inte står i något avtalsförhållande. Det innebär att hyresvärden och andrahandshyresgästen inte har några skyldigheter eller rättigheter i förhållande till varandra. Förstahandshyresgästen betraktas istället som andrahandshyresgästens hyresvärd. Förstahandshyresgästen och hyresvärdens förhållande är alltså oförändrat, oavsett om det finns en andrahandshyresgäst eller inte. Detta innebär att en andrahandshyresgäst som orsakar skada bara blir skyldig att ersätta förstahandshyresgästen. Det innebär också att en förstahandshyresgäst i förhållande till hyresvärden är skyldig att ersätta andrahandshyresgästens skada på samma sätt som om hen hade orsakat den själv.

Hyresgäster har en skyldighet att vårda lägenheten och skyldig att ersätta skador som uppkommit genom vårdslöshet eller försummelse (se 12:24). Hyresgästen har dock en rätt till normalt slitage. Sådant slitage brukar i fackspråk kallas "sedvanligt bruk". Typexemplet på sådant som faller utanför sedvanligt bruk är spruckna handfat. Vad som anses vara sedvanligt bruk är dock ganska långtgående, varav typexemplet råkar vara just slitna golvytor. Dessa måste inte ersättas av hyresgästen om man inte kan visa att det avsevärt försämrat lägenhetens bruksvärde. Med detta menas att det måste ha påverkat vad man kunde ta ut i hyra av en annan hyresgäst. Hyresvärden har däremot en ganska långtgående skyldighet att hålla lägenheten i godtagbart skick under hela hyresförhållandet och åtgärda brister, oavsett om skadorna uppkommit under hyrestiden eller inte (se 12:9 st. 1, 12:15 och 12:11).

Sammanfattningsvis är andrahandshyresgästen troligtvis skyldig att ersätta förstahandshyresgästen för de förstörda garderobsdörrarna, då detta faller utanför vad som kan anses vara normalt slitage. Förstahandshyresgästen är dock, helt oberoende av vem som orsakade skadan, skyldig att ersätta hyresvärden för de förstörda garderobsdörrarna. Vad gäller golvet krävs dock att det ska ha varit fråga om ganska påtagliga skador som avsevärt påverkar lägenhetens bruksvärde för att någon ska bli skyldig att ersätta renoveringskostnader.

Hoppas att svaret var till hjälp och tveka inte att höra av dig ifall du har några fler frågor!

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare