Ersättning vid personskada

Hejsan!

Jag har vart med om en trafikolycka som jag själv är vållande till, ärenden är nerlagt då det var en ren olycka.

Jag har halv försäkring på bilen, sen har vi i familjen hemförsäkring.

Har pratat med försäkringsbolaget där bilen var försäkrad och fick 2000 i sveda och värk (innan operationen). Har efteråt fått höra att de är duktiga på s.k lura folk och att jag ska koppla in en advokat så jag får ut rätt ersättning. Därför skriver jag nu till er. Det var en liten operation i ryggen, har fått vara sjukskriven från min utbildning men är nu tillbaka igen.

Snälla vad ska jag göra?

Mvh josefine

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du har lidit av en personskada, regler om ersättning för personskador finns i skadeståndslagen.

Den ersättning du har rätt till (enligt 5 kap 1 §) är:

1. Sjukvårdskostnader och andra kostnader: Sjukhusräkningar och andra kostnader som sjukhusbesök orsakat dig, t ex transportkostnader.

2. Inkomstförlust: Om du har något arbete vid sidan av studierna som du varit sjukskriven från kan du få ersättning för utebliven inkomst. Sjukskrivning från utbildning räknas tyvärr inte som ett inkomstbortfall eftersom du inte förlorat några pengar på att missa undervisningen.

3. Sveda och värk: Tillfällig smärta, vilket du redan verkar ha fått ersättning för.

4. Lyte och men: Vid bestående skador som invaliditet eller ärr.

5. Särskilda olägenheter: Om du till exempel inte kan göra någon fritidsaktivitet längre på grund av skadan (som vindsurfing eller annan extremsport).

Om någon/några av punkterna stämmer in på dina skador ska du definitivt kräva ersättning för dem från försäkringsbolaget. Om däremot ingen av punkterna stämmer in på din skada (förutom sveda och värk, som du redan fått ersättning för), kan du tyvärr inte kräva mer ersättning av försäkringsbolaget.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare