Ersättning vid patientskada

Hej. Jag undrar hur jag ska gå vidare med min sons fall?

Lite kort ang denna händelse.

Folktandvården gjorde en miss på min son vid 8-års kontrollen. Pga av denna miss så har min son gått igenom en tuff behandling i 3 års tid. Och nu när behandlingen är klar så får han en engångs ersättning på 1800:- från LÖF (skamligt) . Tandläkaren anmälde själv till LÖF när missen upptäcktes. Det jag skulle behöva hjälp med är att min son skall ha en högre ersättningen för sveda och värk. Jag talade idag men advokater i Örnsköldsvik men dom tar inte på sig detta.

Hur går jag vidare?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Jag kan tyvärr inte säga hur mycket ersättning du kan få utifrån din skada, utan jag kan endast svara på var du kan vända dig för att få en bedömningen av din patientskada och därifrån få en eventuell ersättning.

Fördröjd/utebliven behandling som lett till förvärrad skada är en patientskada som patienten kan få försäkringsersättning för. Bestämmelserna om b.la ersättning för patientskador hittas i patientskadelagen.

Eftersom den fördröjda/uteblivna behandlingen skedde under behandling hos en vårdgivare som finansieras av landstinget (folktandvården) omfattas du som patient alltid av en försäkring hos Löf, landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, vars uppdrag är att utreda och ersätta sådana patientskador. Även privata vårdgivare som har vårdavtal med ett landsting eller en region omfattas av denna försäkring.

Eftersom du redan har gjort en anmäl till Löf och anser att beslutet de har fattat i viss mån är felaktigt, kan du först och främst vända dig till din utsedda handläggare på Löf och fråga hur du kan begära ersättning för även sveda och värk. Den informationen har du rätt till. I andra hand kan du kontakta Löf:s klagomålsfunktion. Information om hur detta går till hittar du här.

Lycka till!

Filip WestlingRådgivare