Ersättning vid patientskada

Jag vill kolla med er om det går att överklaga brutal tandreglering som gjordes för 22 år sedan och gett medicinska och estetiska problem. Jag tolkar det som att jag isåfall får gå till domstol? Vilken domstol? Räknas som vårdskada isåfall? Täcker rättsskyddet i nuvarande hemförsäkring (folksam) sånt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du har utsatts för en dåligt utförd tandreglering och nu önskar att söka ersättning.

Vid felbehandling i samband med offentligt- eller landstingsfinansierad tandvård kan du ha rätt till ekonomisk kompensation genom patientförsäkringar Löf. I ditt fall har skadan uppstått för över tio år sedan varför rätten till sådan ersättning är preskriberad (2§ Preskriptionslagen och 23§ Patientskadelag). Preskription betyder att det har gått för lång tid från att skadan uppstod tills det att man söker kompensation. Det finns därför ingen möjlighet till ersättning.

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare