Ersättning vid felaktig operation

Ersättning vid feloperation!

Hej! Jag undrar om det går att få ersättning för detta fall:

2011 opererades min ena sköldkörtel pga misstankar om cancer. Efter operationen rekommenderade läkarna att den andra sköldkörteln också opereras. Så det gjordes efter 2 månader. Men sen visade sig att den andra operationen var onödig (detta kom fram efter granskning av den första). Nu tvingas jag äta medicin hela livet, samt det kanske finns andra hälsoaspekter som påverkats som är okända för mig just nu.

Inte förrän nu får jag veta att det går att anmäla sådana fall. Enligt landstingets hemsida står det

"För skador som orsakats till och med 2014-12-31 gäller att anmälan måste göras inom tre år från det att du fick veta att du kunde göra en anmälan. Det får inte ha gått mer än tio år räknat från den dag då skadan orsakades för att göra en anmälan."

Tacksam för svar!

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Du beskriver din situation som att din senare operation har visat sig vara icke behövlig och att du på grund av detta regelbudnet behöver äta medicin. Det stämmer att det finns möjligheter till ersättning för detta, och jag ska utreda förutsättningarna här nedan.

Lagen som reglerar dessa situationer är patientskadelagen. Om en drabbas av en skada i samband med hälso-, sjuk- eller tandvård kan du ha rätt till ekonomisk ersättning enligt patientskadelagen. Samtliga paragrafer nedanför är från denna lag.

Förutsättningar för tillämplighet av lagen

En förutsättning för att lagen ska tillämpas är att skadan ska ha orsakat dig i egenskap av en patient, men mer än så beskrivs det inte i lagen. Utan man utgår i förarbetena från alla som varit i kontakt med hälso- och sjukvårdspersonalen angående sitt eget hälsotillstånd (). Enligt lagen ska alla vårdgivare vara försäkrade, och en eventuell ersättning skulle i sådana fall betalas ur denna försäkring. Huruvida det är privat vård eller statlig vård du har erhållit gör ingen skillnad för lagens tillämplighet, utan båda innefattas i begreppet hälso- och sjukvård (). Vidare tillämpas lagen enbart på sådana skador som uppkommit i Sverige, vilket verkar vara fallet i din fråga (). I min mening verkar det inte råda några tvivel om att du skulle omfattas av denna lag.

Förutsättningar för ersättning enligt patientskadelagen

Jag kommer nu förklara lite under vilka förutsättningar du har rätt till ersättning enligt lagen. Av pedagogiska- och utrymmesskäl kommer jag försöka avgränsa mig så gott som möjligt till vad som är relevant för just dig, alltså en följdskada i samband med operation. Förutsättningarna beskrivs i lagens 6 §.

Patientskadeersättning lämnas för personskada på patient om det föreligger övervägande sannolikhet för att skadan är orsakad av någon av punkterna nedan. Med personskada menas såväl fysiska som psykiska skador, och för kännedom kan det vara intressant att veta att definitionen är densamma som i skadeståndsrätten. Det ställs också krav på att det ska finnas ett samband mellan skadan du erfarar och de orsaker som listas nedan. Kom ihåg att bevisbördan för att påvisa detta samband ligger på dig som patient, men beviskravet ställs inte särskilt högt (övervägande sannolikt).

Rätten till ersättning för behandlingsskada förutsätter att det objektivt sett varit möjligt att undvika skadan genom att utföra åtgärden på annat sätt eller genom att välja en annan åtgärd. Kravet som ställs på det alternativa förfarandet är för det första att det varit tillgängligt. Det menas här alltså att det stått till buds i den aktuella vårdsituationen antingen inom berörd vårdenhet eller genom remittering till annan vårdenhet. Jag är här lite tveksam kring om du uppfyller förutsättningarna, det måste självfallet bedömas utifrån de enskilda omständigheterna i ditt fall. Men om det inte förrän i efterhand visade sig att operationen inte var behövlig, och inte hade kunnat förutses innan, tycks det inte ligga någon grund för ersättning (6 § 1 p).

Exempelvis beskrivs det att om en operation vid en efterhandsbedömning anses vara medicinskt motiverad är det ärr som uppkommer en oundviklig följd och således inte en ersättningsgrundande skada.

Ersättning kan också ges vid felaktig diagnostisering, vid denna bedömning utgår man bara från den kunskap som fanns vid tillfället för diagnostiseringen. Om en diagnos vid diagnostillfället var riktigt mot bakgrund av de kunskaper som då fanns, är den inte ersättningsgill (6 § 3 p). Notera att dessa orsaker enbart är ett urval utefter vad som passar ditt fall.

Begränsningar till rätt för ersättning enligt lag

Däremot kan rätten till ersättning inskränkas enligt de bestämmelser som finns i försäkringsavtalslagen(FAL), och exempel på detta kan vara att du som skadelidande inte har gjort vad du kunnat för att begränsa skadan. Exempelvis om du medvetet uteblivit från kontroller hos läkaren i samband med operationen. Däremot får det enbart inskränkas på grund av omständigheter som skett efter, i ditt fall, operationen. Utöver de begränsningar som kan finnas i FAL finns det även begränsningar i själva patientskadelagen.

Undantag från ersättning

Patientskadeersättning lämnas inte om skadan är en följd av ett nödvändigt förfarande för diagnostisering eller behandling av en sjukdom eller skada som utan behandling är direkt livshotande eller leder till svår invaliditet. Då det inte framkommer graden av din dåvarande cancer, skulle detta kunna röra sig om ett sådant undantagsfall ().

Vem betalar ut ersättningen?

Det är vårdgivarens försäkring som ersättningen betalas ur, och det finns en skyldighet att ha en sådan försäkring (12§). Vanligtvis är denna försäkring LÖF(Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag) för den som vårdas av offentligt finansierad vård, och du kommer per automatik blir försäkrad av denna genom din vårdgivare.LÖF står under Finansinspektionens tillsyn och det är endast landstingens vårdgivare som är försäkrade där. Har en privat vårdgivare orsakat dig skada, ska du istället vända dig till deras ansvarsförsäkring då de ej kan vara försäkrade hos LÖF.

Du hittar deras hemsida här, där du kan göra en anmälan. Precis som du beskriver i din fråga är det de tidsbegränsninarna som gäller, det vill säga att du måste anmäla en skada inom tre år från det att du fick kännedom om att skadan är objektivt märkbar, att skadan kan ha ett samband med en behandling och att patientskadeersättning är möjlig samt vilken försäkringsgivare ersättningskravet ska ställas till. Det finns en yttersta tidsgräns på tio år som räknas från den tidpunkt då skadan orsakades (23§).

Storleken på ersättningen bestäms utifrån skadeståndsrättsliga grunder, och innefattar bland annat ersättning för kostnader, sveda och värk, inkomstförlust och lyte och men (medicinsk invaliditet, vanprydnad – ärr) ().

Men det kommer jag inte gå närmre inpå, utan detta är någonting som LÖF kan hjälpa dig med ifall det handlar om en sådan offentligt finansierad vård.

Ersättning genom skadeståndslagen

Om det framkommer att du inte skulle omfattas av denna lag, på grund av exempelvis undantagsbestämmelserna, finns det alltid skadeståndslagen att falla tillbaka på.

Mitt råd till dig

Sammantaget verkar det absolut finnas en möjlighet till ersättning, men närmre om detta måste bedömas utifrån dina individuella omständigheter. Mitt tips är att du kontaktar ditt landsting med mer information kring vilket sjukhus du behandlades på, alternativt direkt gör en anmälan hos LÖF här. Det kan vara så att detta inte är ersättningsbart om omständigheterna talar för det, och det kan vara bra att ta med dig att det ligger en bevisbörda på dig att visa att det ligger grund för ersättning.

Jag hoppas jag har kunnat vara till en hjälp!

Vänligen,

Azalea SafaeiRådgivare