FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/03/2022

Ersättning vid brand?

Hejsan. För ca 1,5 år sedan brann Förråd ner och jag hyrde ett. Jag fick betala 2,000kr/Mån för 18 kvm. Jag fick ingen Information att jag skulle ha egen Hemförsäkring för att hyra och Låsen på förrådet fick jag själv betala för...Branden startade den 31/7-22 i Birsta på förmiddan och 100 personer och företag hyrde av hyresvärden. Brandansvarig från brandkåren sa bara kontakta era Försäkringsbolag men jag hade inte fått någon förhandsinformation av dem att jag måste ha själv, de hade satt upp lappar på slutet men branden hann starta på Expressbyrån lastbilar bredvid och det sas att det var Gasflaskor inne men efteråt sades att det ej fanns några, det var inte byggt så att det var fulkt stängt upptill mellan förråden heller...Jag och inga andra har inte fått någon ersättning från hyresvärden på det som fanns elr på det vi hade, jag har ingenting idag då allt fanns i förrådet branden tog t.o.m mina kläder. Har ifrågasatt varför inte branden stoppades när det startade bredvid på Expressbyrån? Kan jag kräva ersättning av hyresvärden då jag hade ett fint hem och även kvitton, Foton, på det jag hade där inne...Vi alla fick ett kort sms där det stod att det var beklagligt att branden uppstått. Ägaren var sedan i S-valls Tidning och flinade och verkade helt oberörd av det hela, han såg faktiskt väldigt nöjd ut. Fick iaf veta att jag kunde skriva till LAWLINE och göra en förfrågan om hjälp att få ut ersättning av hyresvärden då jag inte kan gå vidare med mitt Liv då Allt är förstört och Kommunen sa Nej.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kräva hyresvärden

För att kunna kräva hyresvärden så krävs det dels att denne har orsakat skadan, dels att denne var vårdslös (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Som huvudregel uppstår bränder av olyckshändelser och det är alltså upp till dig som skadelidande att bevisa att hyresvärden på något sätt agerat vårdslöst och att detta agerande ledde till den brand vari dina tillhörigheter brann inne. De omständigheter som du anger tyder dock på att det inte var hyresvärden som orsakade branden och därför blir det svårt att rikta någon skadeståndstalan gentemot denne. Att branden inte stoppades är inte något som kan läggas hyresvärden till last. Eftersom du uppger att du inte hade försäkring så får du (tyvärr) försöka vända dig till socialtjänsten för att få hjälp med det nödvändigaste.

Har du uppgifter som tyder på att branden orsakades av hyresvärden går det alltså att kräva skadestånd av denne. Startade den istället av en olyckshändelse så går det dessvärre inte att få någon ersättning.

Om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare