Ersättning på grund av försenad inflyttning av nyproducerad bostadsrätt

Hej! Jag har köpt en nyproducerad bostadsrätt som blivit 1,5 år försenad inflytt från vad de sa enl. förhandsantalet. I upplåtelseavtalet står att inflytt ska ske senast 31 mars 2019 och om inget annat anges senast 6 månader innan detta datum är datumet definitivt.

Nu har jag fått inflyttningsdatum som beräknad vara i slutet av juni 2019. Detta meddelande ges alltså nu i slutet av januari 2019. Har jag rätt till någon ersättning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga rör tillträdet av bostadsrätt så är det bostadsrättslagen som är tillämplig. Om du som köpare av en nyproducerad bostadsrätt inte får tillträda lägenheten i rätt tid när lägenheten ska tillträdas första gången efter en bostadsrättsupplåtese och denna försening inte beror på omständigheter från din sida, har du rätt till skälig nedsättning av årsavgiften för den tid du inte har kunnat nyttja lägenheten. Om förseningen är av väsentlig betydelse får du frånträda bostadsrätten (7 kap. 3 § bostadsrättslagen).

Sammantaget innebär detta att du har rätt till ersättning genom nedsättning av årsavgiften.

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare