Ersättning när gångare blir påkörd av bil

Hej Min väninna Blev påkörd vid en övergångs ställe när hon var nästan över den. Hon fick ont i hela kroppen .Hon fick märke på hela kroppen hon vistades på sjukhuset i två dagar. Telefon gick sönder byxan söndersliten .Den som gjorde detta och bilensnummer har vi.Vilka rättigheter har man i detta fallet?

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Vad tråkigt att höra att din vän har blivit påkörd. För att besvara din fråga kommer vi kika i skadeståndslagen (SkL), trafikskadelagen (TSL) och socialförsäkringsbalken (SFB).

Trafikskada

Eftersom din vän blev påkörd när hon var ute och gick så har hon rätt till trafikskadeersättning ur bilförarens trafikförsäkring, 11 § första stycket TSL. Det spelar dock mindre roll ur vems försäkring ersättning utbetalas. Det din vän gör är att vända sig till sitt försäkringsbolag för att anmäla skadorna. Skulle försäkringsbolaget tycka att ersättning ska utgå ifrån förarens trafikförsäkring kommer de regressa mot bolaget. Det är alltså någonting som inte du behöver tänka på utan det sköts av försäkringsbolagen emellan.

Ersättning

Ersättningen beräknas på samma sätt som skadestånd och därför får skadeståndslagen användas för att beräkna hur mycket din vän kan få ersättning för, 9 § TSL.

Inkomstförlust

Du har rätt till ersättning för den inkomstförlust du drabbas av pga trafikskadan, 5 kap 1 § SkL. Det ska dock framhållas att vi i Sverige har ett grundläggande skydd när vi blir sjuka eller skadade genom socialförsäkringen. Du har alltså först och främst rätt till sjuklön med ca 80% av lönen de första 14 dagarna. Behöver du vara borta från jobbet längre än så har du också rätt till sjukpenning (28:7 SFB). Din arbetsgivare betalar ut sjuklön, men du ansöker om sjukpenning hos försäkringskassan.

En grundläggande princip inom ersättningsrätten är att man ska få så mycket pengar som krävs för att kompensera den skadelidande. Man får varken mer eller mindre. Det innebär att den ersättning du får i form av sjuklön och sjukpenning kommer att avräknas från trafikskadeersättningen (5 kap 3 § SkL). Så den inkomstförlust du har utöver det du har fått genom sjuklön och sjukpenning betalas av trafikförsäkringen. Det förutsätter alltså att det finns någon överskjutande inkomstförlust kvar att ersätta.

Smärta samt sakskador

Din vän kan även på ersättning för smärta samt för de trasiga byxorna och telefonen, 11 § TSL. Även här kan hon höra av sig till sitt försäkringsbolag.

Det kan vara bra att nämna, att om din vän har medverkat till skadan så kan ersättningen jämkas, dvs sättas ned, 12 § TSL.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare