Ersättning grundat på oskyldig häktning

Hej! Jag har frågor angående skadeståndsansökan för oskyldigt häktade.

Först undrar jag vad ni tar för avgifter för att agera ombud vid sådana frågor?

Jag satt frihetsberövad från 16 november 2017 till 20 februari 2018 och den friande domen vann lagakraft förra veckan (tisdag 3/4-18) och jag tänkte nu ansöka om skadestånd och behöver hjälp med det, samt konsultation angående skadestånd för utebliven arbetsinkomst samt att jag blev av med min tjänst imed detta.

Jag har även frågor om man kan få ekonomiskt stöd för psykologisk hjälp.

Avslutningsvis finns det en artikel som SVT skrev om mig som var felaktigt och jag hade velat diskutera med någon lagkunnig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämpligt lagrum
Bestämmelser om ersättning för att ha suttit oskyldigt häktad finns i Lagen om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder.

Rätten till ersättning
Enligt lagen har du som har suttit häktad på grund av misstanke om brott, men som sedan fått en friande dom, rätt till ersättning av staten, 2 § st. 1 p. 1.

Ersättningen omfattar utgifter, förlorad arbetsförtjänst, intrång i näringsverksamhet och lidande som grundas i den oskyldiga häktningen, 7 §. Jag ska nu förklara närmre vad dessa punkter innefattar:

Utgifter: Dessa hänförs i första hand till utgifter för resor till eller från anstalten. Det kan även bli aktuellt med ersättning om du har en familj som fick flytta till en mindre bostad på grund av häktningen och även utgifter för skötsel av barn.

Förlorad arbetsförtjänst och intrång i näringsverksamhet: Denna punkt avser att kompensera dig som har suttit oskyldigt häktad för den minskade försörjning som har drabbat dig. Detta bör således innefatta den lön du hade tjänat om du arbetat som vanligt under den tid som du frihetsberövades. Det finns även tidigare mål som gett en viss ersättning för om häktningen även senare orsakat näringslivet negativt, vilket är fallet hos dig då du blivit av med arbetet. Det borde därför vara möjligt att få ersättning även för detta.

Lidande: Ersättning för lidande ska fastställas efter en individuell prövning. Desto längre du har suttit häktad, desto större brukar lidandet anses vara. Justitiekanslern har satt upp schabloner för tillämpningen av ersättning för lidandets längd. Vanligt är att du får 30 000 kr första månaden och 20 000 kr för de nästkommande månaderna fram till den sjätte månaden, sedan 15 000 kr ytterligare för varje månad. Du har suttit i tre månader, vilket enligt denna modell skulle innebära 70 000 kr för lidande.
Något som även kan ge extra ersättning är om brottet som du har varit misstänkt för är av särskilt allvarlig art.
De psykologiska kostnader som du frågar om du kan få ersättning för bör omfattas av denna punkt.

Ersättningsrätten kan inskränkas
Det finns vissa fall som talar för att du kan bli utan ersättning eller att den i alla fall nedsätts, 6 §. Jag ska gå igenom dem lite kort här:

- Om du själv avsiktligen har föranlett häktningen.

- Om du har försökt undanröja bevis eller på annat sätt har försökt försvåra brottets utredning, eller om du har försökt undandra dig förundersökning eller lagföring.

- Om ditt eget beteende är vad som har föranlett att du har blivit häktad eller om det i övrigt finns oskäliga omständigheter som talar för att du bör få ersättning.

Artikeln av SVT
Jag skulle behöva mer information om artikeln för att kunna uttala mig om detta.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis kan du för att ha suttit oskyldigt häktad få ersättning av staten för detta grundat på ditt lidande, din förlorade arbetsinkomst och andra utgifter. Jag återkommer till dig på mejl om prisuppgift vid anlitande av ett ombud hos oss på Lawline samt vilken tid jag kommer att ringa upp dig. Du kan även där skriva följdfrågor under helgen till mig innan det att vi hörs av på telefonen om det är något som är oklart, Lisa.gustafsson@lawline.se.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor. Vi hörs snart!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare