Ersättning för tidigare arbetstagares medverkan vid marknadsföring

Hej Jag är anställd i ett livsmedelsföretag och har gjort en tv reklam som gick under 2013 och för det fick jag ett arvode på 4000 eur utöver min lön. Arbetet utfördes under arbetstid. Nu slutar jag på företaget och går till en annat livsmedelsföretag och de ämnar att använda de filmer jag medverkade i under våren 2014. Vi har inte skivit några avtal eller överenskomelser inte heller muntligen. Min fråga har jag rätt till ersättning då jag inte är anställd längre.

mvh peter

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 1 § i lagen om namn och bild i reklam får inte näringsidkare använda sig av någons namn eller bild vid marknadsföring utan den personens samtycke. Bryter näringsidkaren mot 1 § ska han enligt 3 § utge skälig ersättning. Ersättning ska också utgå då en arbetstagare utför ett sådant uppdrag i tjänsten. Ersättningen bestäms efter praxis i reklambranschen och kan exempelvis motsvara normalt arvode för en modell. Kända personer har i praxis tillerkänts högre belopp. Är reklamen utformad på ett sådant sätt att du framstår som osympatisk eller klandervärd har du även rätt till kränkningsersättning.

I ditt fall förefaller du ha gett samtycke och du har dessutom fått ersättning. Någon ytterligare ersättning finner jag inget stöd för att du har rätt till.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare