Ersättning för skada som orsakats av en annan persons hund

Hej! Min hund var på hunddagis och satt i en box med en hund och de var obevakade under 4 timmar. Vår hund blev biten någon gång under dessa 4 timmar och fick tas till veterinär. Jag har betalat för kostnaderna men fått tillbaka från min hundförsäkring, förutom självriskbeloppet. Det jag undrar är, kan jag kräva självriskbeloppet från antingen hunddagiset eller den andra hundägaren? Hunddagiset säger att de inte ersätter självrisken eftersom skadan inte uppkommit på grund av oaktsamhet från deras håll.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt 19 § i lag om tillsyn över hundar och katter så ska hundägare ersätta skador som orsakas av dess ägare eller innehavare. Detta är en bestämmelse om så kallat strikt ansvar. Det betyder att det inte behöver visas att hundägaren varit vårdslös eller ens involverad på något sätt när skadan uppstod, skadan ska ersättas ändå. Du kan alltså med stöd av den här paragrafen vända dig till hundägaren och få självrisken ersatt. Det spelar ingen roll om hundägaren anser att hunddagiset ska svara för skadan, du har fortfarande rätt till ersättning från hundägaren. Om hundägaren sedan i sin tur vill bli ersatt från hunddagiset så är det en sak som dom får göra upp om sinsemellan men det påverkar inte din rätt till ersättning.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare