Ersättning för sambobostad vid separation

Hej, ska separera från min sambo, vi har ett hus tillsammans som han ska köpa ut mig ifrån. Vi köpte det för 1 230 000 kr, vi har lån på sammanlagt 1 175 000 på huset. Vi har renoverat det lite och jag tror marknadsvärdet skulle ligga på runt 1 400 000, vad ska han köpa ut mig för då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur mycket han ska köpa ut huset för från dig beror på hur ert ägandeförhållande ser ut i huset. Om det är så att ni har tagit lånet tillsammans och har bidragit med lika stora insatser var så är det mest rimligt att han betalar dig halva summan av husets marknadsvärde. Är det däremot så att du äger en viss procentsats, t.ex. 60 % av huset och han äger 40 % och marknadsvärdet är på 1 400 000 kr borde han betala dig din del, alltså 60 % av 1 400 000, vilket är 840 000 kr för att han ska äga hela huset själv.

Du hittar detta i 22 § 3 st. Sambolagen som säger att den som övertar bostaden vid en separation ska ersätta den andra för bostadens värde. Det betyder att du ska bli av med hela din äganderätt genom att din sambo ersätter dig för den del du äger i huset. Hur ersättningen ser ut är mindre viktig och du kan få betalt i form av egendom istället för pengar, det är värdet på ersättningen som är det väsentliga.

Hoppas du har fått svår på din fråga! Annars är du varm välkommen att återkomma hit eller att vända dig till info@lawline.se om du behöver en vidare utredning/hjälp med ditt ärende.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare