FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/04/2022

Ersättning för nyttjande av mark?

Har jag som markägare rätt att ta betalt av vägsamfälligheten

för utnyttjandet av vändplats på min mark. Vändplatsen har jag själv berett från början.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huruvida du har rätt att få betalt beror på vilken grund du upplåter din vändplats. Om vändplatsen står utanför vägsamfälligheten och du endast (utan avtal) låter samfälligheten nyttja din vändplats så går det att upprätta antingen ett avtalsservitut eller en allmän nyttjanderätt med respektive fastighetsägare (7 kap. 1 § och 14 kap. 1 § jordabalken). Du har då i båda fallen rätt att kräva ersättning från nyttjanderättshavarna.

Vill du ha hjälp med att upprätta korrekta avtal så kan jag varmt rekommendera dig att ta hjälp av en av våra duktiga jurister hos Lawlines juristbyrå. Är du intresserad av detta eller om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare