Ersättning för krockad bil

Hej

Jag har en fråga som gäller min son. Han körde min bil och han krockade och bilen är totalförstörd. De har hittat hans blod samt att han har tagit tabletter så jag undrar om jag kan få ersättning för bilen.

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss här på lawline!

Som jag förstår det har alltså din son tagit bilen och sen krockat med den, samt att han var påverkad och nu vill du få ersättning för bilen från din son.

Lagen vi kommer titta på heter skadeståndslagen (SKL). I lagen står det att den som uppsåtligen, dvs med flit eller av egen vilja, eller av vårdslöshet (varit oförsiktig) orsakar en sakskada(skada på objekt) ska ersätta skadan. (2 kap. 1 § SKL)

Senare hittar man i lagen att personen som orsakat skadan ska ersätta värdet för saken, eller om det behövs reparationen. Den ska också ersätta annan skada som kan ha uppkommit i samband med den första skadan. (5 kap. 7 § SKL)

Så sammanfattningsvis. Jag skulle säga att om din son tagit bilen och kört när han varit påverkad så har han varit vårdslös och uppfyller då kraven i lagen. Du skulle alltså behöva ta din son till domstol om han inte själv väljer att ersätta dig för bilen.

Hoppas du fick svar på din fråga annars är det bara att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare