Ersättning för hundbett

Hej

Jag var på väg med min fyra åriga son mot lekparken plötsligt attackerade en lös hund min son blev bitit av hunden och skadade mycket. Han fick tio stygn och mycket bli marke på kroppen log dygnet runt på sjukhuset. Och vi förälder bestämde att han hem. För vi har två barn till hemma ensam.

Och nu polisen Sms:ade mig att hur mycket blir ersättning. Han är fortfarande rädd och har haft många gånger besök hos psykolog.

Jag undrar hur mycket blir ersättning?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller skador som orsakats av hundar så används lagen om tillsyn över hundar och katter. I detta fall blir 19 § i lagen aktuell, vilken säger att en skada som orsakas av en hund ska ersättas av hundens ägare eller innehavare. Detta gäller även om ägaren eller innehavaren inte har orsakat skadan eller varit oaktsam. Detta kallas för strikt ansvar. Ägaren till hunden som bet din son ska alltså betala för skadorna som har uppstått.

Hur mycket man kan få i ersättning är lite olika och är svårt att svara på. Du skriver att din son blev biten av hunden – det handlar därför om en personskada. Enligt 5 kap. 1 § skadeståndslagen ska den som har fått en personskada få ersättning för sjukvårdskostnad, inkomstförlust och fysiskt och psykiskt lidande. Eftersom att din son är fyra år blir ersättning för inkomstförlust inte aktuellt.

Ersättning för sjukvårdskostnader ersätts för kostnader på sjukhuset eller kostnader för resor till sjukhuset. Detta ersätts om det inte ersätts genom t.ex. försäkring. Vad gäller psykiskt (t.ex. psykologkostnader) och fysiskt lidande måste skadorna som har uppstått vara medicinskt påvisbara, för att man ska få ut ersättning. Du måste alltså kunna styrka att de fysiska och psykiska skadorna har uppstått i samband med händelsen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare