Ersättning för försvunnen jacka i garderob på nattklubb

Hej!

Jag studerar på Luleå Tekniska Universitet och var förra helgen ute på en nattklubb som ligger på universitetet. Jag hängde i min jacka och fick en lapp. När jag sedan lämna in lappen fanns det ingen jacka på "min" galge. Jag gick dit och snacka dagen efter och de säger att de inte har något ansvar för jackan och att enda anledningen till att de hänger in den är p.g.a "Brandrisk" och att dem egentligen kunde haft obemannad garderob. Jag har läst tidigare frågor ni fått in men det är här min fråga skiljer sig:

Om man nu antar att det inte ingick en garderobsavgift i biljettköpet, kan dem avskriva sig ansvaret för jackan och kan jag på något sätt få ersättning för min jacka ändå?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga har du betalat för en inträdesbiljett men inte för garderoben då den var fri. Jag kommer därför utgå från detta när jag besvarar din fråga.

Du har rätt till ersättning
Som framgår av din fråga fick du en numrerad bricka som bevis för din inlämnade jacka. Det togs inte ut någon särskild avgift för inlämningen men däremot betalade du för en inträdesbiljett. Mot denna bakgrund får ett avtal anses ha träffats gällande förvaring. I och med att du inte har fått tillbaka din jacka får garderobsinnehavaren ersätta den skada du drabbats av (32 § konsumenttjänstlagen)

Allmänna reklamationsnämnden har i ett ärende, där omständigheterna var likadana som för dig, rekommenderat garderobsinnehavaren att ersätta den uppkomna skadan med 2 000 kronor (läs mer om detta ärende här).

I och med att ni ingått ett avtal om förvaring kan nattklubben inte avskriva sig ansvaret för din jacka och nattklubben bör vidare ersätta dig för din förlust. De argument som nattklubben lagt fram gällande "brandrisken" samt att garderoben egentligen kunde varit obemannad saknar betydelse.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare