Ersättning för en hund som kissat ner en säng?

En hundägare var på besök hos mig med sin hundvalp och hunden eventuellt hundägaren kissade ner hela min säng, kan man anmäla detta och går det att få ersättning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Hundägare omfattas i förhållande till sina hundar av något som kallas för strikt ansvar. Det innebär att hundägare alltid ska ersätta skador som deras hundar orsakar, oberoende av om hundägaren varit slarvig eller inte (19 § lag om tillsyn över hundar och katter). Hur stor ersättningen blir varierar beroende på vilken typ av skada det rör sig om, den grundläggande principen är att ersättningen ska matcha storleken på skadan. Om du varit tvungen att spendera pengar för att sanera sängen så ska du som utgångspunkt ha rätt till motsvarande ersättning från hundägaren. Har hundägaren själv kissat ner sängen gäller givetvis samma sak.

Mitt tips är inledningsvis att du kontaktar hundägaren och förklarar att du vill ha ersättning för de utlägg du haft för att sanera sängen. Skulle hundägaren börja bråka kan det bli aktuellt att kontakta en advokat för att få hjälp med att utforma mer formella krav. Det du bör ha i åtanke är att om det uppstår en tvist så måste du på något sätt kunna bevisa att det var just den hundägarens hund som kissade ner sängen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare