Ersättning för brister i hyresrätt?

Hej! Har en fråga angående ersättning vid trasig tvättmaskin.

Min flickväns mor bor i hyresrätt (radhus) och tvättmaskinen ingår i hyran.

Måndag 7/8:

- Tvättmaskinen går sönder

- Hyresvärden underrättas

- Hyresvärden kontaktar ELON

- ELON pratar med hyresgäst och lovar att komma i slutet av veckan.

Helgen passerar utan att någon tittat på maskinen.

Tisdag 15/8:

- Hyresgäst pratar med hyresvärden som hänvisar till ELON

- Hyresgäst pratar med ELON som kommer och kollar på maskinen och konstaterar att motorn är trasig.

- ELON meddelar hyresvärden via telefonsvarare att motorn är trasig och vill ha besked om de ska byta motorn eller tvättmaskinen.

Tisdag 22/8:

- Hyresgäst pratar med ELON som ej fått besked från hyresvärden om hela maskinen ska bytas eller om bara motorn ska bytas.

- Hyresgäst kontaktar hyresvärd men når endast telefonsvararen, men meddelar där att denne ska ringa upp vid tillfälle.

Kan hyresvärden bli ersättningsskyldig för tiden utan tvättmaskin och till vilken grad kan denne bli ersättningsskyldig?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att det i din flickväns mors hyreskontrakt avtalats om att hyresvärden tillhandahåller tvättmaskin. Hyresvärden är därmed enligt hyreslagen skyldig att se till att fungerande tvättmaskin finns (12 kap 15 § första stycket & 9 § första stycket JB).

Hyran avser en fungerande och avtalsenligt lägenhet. Går något sönder måste hyresvärden få en chans att åtgärda felet. Skulle inget hända trots påminnelse kan hyresgästen ha möjlighet att få kompensation för att hyresvärden inte håller sin del av hyresavtalet. Hyresgästföreningen har tagit fram vägledande procentsatser på hur mycket hyran skulle kunna sättas ned vid brister i lägenheten som inte åtgärdas i tid; för en icke fungerande tvättmaskin i lägenheten är siffran 10 % nedsättning om tvättstuga saknas och 5 % nedsättning om tvättstuga finns. Värt att notera är att dessa siffror inte är lag, utan bara vägledning från hyresgästföreningen.

I det fall du beskriver är min bedömning att det gått så pass lång tid att hyresvärden borde ersätta din flickväns mor för att lägenheten inte varit i avtalsenligt skick. Jag skulle råda henne att i första hand ta kontakt med hyresvärden och argumentera för rätt till viss ersättning – hur stor denna skulle kunna bli får avgöras mellan parterna. För det fall hyresvärden vägrar kan det vara värt att vända sig till den lokala hyresgästföreningen för att få hjälp därifrån.

Som sista utväg kan din flickväns mor gå till tingsrätten för att kräva ut ersättning. Här vill jag dock uppmärksamma er på att processen skulle kunna bli dyr i förhållande till beloppet tvisten handlar om. Skulle ni välja att stämma hyresvärden för avtalsbrott och behöver hjälp med detta rekommenderar jag er att boka tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas det var svar på din fråga och lycka till!

Vänlig hälsning,

Malin GustavssonRådgivare