FrågaEKONOMIÖvrigt20/07/2020

Ersättning för ärr

Hej.

Jag har ett vanprydande ärr på magen efter en gallstensoperation. Jag funderar på om det finns ersättning att få för det?

Tacksam för svar.

Vänligen

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ersättning för ärr genom personförsäkring

Många privata personförsäkringar ger ersättning för ärr som uppstått till följd av behandlingar eller olyckor. Har du en personförsäkring är därför mitt råd att du vänder dig dit för att höra efter vad som gäller vid ersättning för ärr. Villkoren kan nämligen variera mellan olika försäkringsbolag. För att ersättning ska utgå brukar dock alltid krävas att ärret är bestående, och en sådan bedömning görs normalt först ett år efter skadetillfället/uppkomsten av ärret. Mitt råd är dock att inte vänta för länge med att begära ersättning. Efter tio år har rätten till ersättning preskriberats och då är det för sent att anmäla skadan och få ersättning.

Patientskadeersättning om du drabbats av en skada i samband med sjukvård

Det finns även en möjlighet i vissa fall att få s k patientskadeersättning om man drabbats av en skada i samband med hälso-, sjuk- eller tandvård. Sådan ersättning kan alla i Sverige få, oavsett om man har en privat personförsäkring eller ej. För att ha rätt till patientskadeersättning krävs att skadan ska ha kunnat undvikas om åtgärden kunnat utgöras på ett annat sätt eller genom att en annan tillgänglig behandlingsåtgärd valts. Har ärret däremot uppstått till följd av en operation som anses vara medicinskt motiverat är skadan inte ersättningsgrundande. Som jag tolkar din fråga var operationen dock nödvändig och så länge ärret inte beror på något direkt fel som orsakats av vården i samband med operationen har du inte rätt till patientskadeersättning.

Sammanfattningsvis

Har du en personförsäkring kan du troligtvis få ersättning för ärret. Du bör då kontakta ditt försäkringsbolag för att ta reda på de exakta villkoren, och om dessa är uppfyllda begära ersättning.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare