FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/11/2020

Ersättning för amortering vid bodelning?

Hej,

Jag och min fru har köpt en bostadsrätt tillsammans. Vi äger den 50/50

Min frågan är, nu när vi skiljer oss kan min fru/exfru kräva tillbaka den delen av amorteringen som hon har gjort (betalat till banken)?

Jag anser att hor har inte rätt till det men hon har rätt till hälften av värdeökningen vilket jag är införstådd med.

Det finns varken muntlig eller skriftlig avtal angående om fördelningen och eller annat.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Reglerna om bodelning vid skilsmässa finner vi i Äktenskapsbalken (1987:230), hädanefter förkortad ÄktB. Här framkommer det att allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods som ska delas lika mellan makarna vid en bodelning. (7 kap. 1 § ÄktB. 9 kap. 1 § ÄktB. samt 10 kap. 1 § ÄktB.) Bodelningen går till så att giftorättsgodset läggs samman och därefter dras tillhörande skulder av. Det återstående värdet fördelas lika mellan makarna. (11 kap. 2 § ÄktB och 11 kap. 3 § ÄktB.)

Sammanfattningsvis erhålls inte ersättning för amorteringar vid en bodelning enligt Äktenskapsbalken. Istället är det värdet på bostaden minus tillhörande skulder som ska fördelas mellan makarna genom bodelning.

Jag hoppas det var svar på din fråga. Du är även varmt välkommen med en ny fråga till oss på Lawline!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare