FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt25/09/2016

Erlagd gåvoskatt i Finland avseende lägenhet minskar inte framtida kapitalvinstbeskattning i Sverige vid försäljning av lägenheten - Vid beräkning av kapitalvinstskatt ska, om tillgång förvärvats genom gåva, givarens omkostnadsbelopp användas vid beräknin

Jag och min syster i Finland fick min mors lägenhet i gåva för några år sedan. Gåvan värderades till 80 000 euro sammanlagt. Vi betalade gåvoskatten till Finland (ca 20 000 kr/person) och sålde lägenheten för 67000 euro för ett halvår sedan.

Nu hörde jag igår, att jag här i Sverige måste betala 22 procent skatt för "vinsten" - och då tänker man på skillnaden mellan det pris som vi sålde lägenheten för och det pris som min mor köpte lägenheten för för 40 år sedan.

Enligt min logik borde man jämföra gåvans värde med försäljningspriset. Jag har ju redan betalat skatt för själva gåvan.

Min syster krävs inte på någon skatt i Finland.

Vore tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att ställa din fråga till oss på Lawline!

Då du inte köpt lägenheten utan mottagit den som gåva kommer kapitalvinstberäkningen (det heter inte längre reavinst utan idag heter det kapitalvinst) att utgå från det pris din mor köpte lägenheten för inkluderande eventuella kostnader som din mor haft för förbättringar i lägenheten (på skattespråk kallas detta för att gåvogivarens, d.v.s. din mors, omkostnadsbelopp ska användas vid beräkningen av kapitalvinst på lägenheten då lägenheten förvärvats av dig genom gåva), se 44 kapitlet 14 och 21 §§ Inkomstskattelagen.

Det faktum att du betalat gåvoskatt i Finland kommer tyvärr inte att minska din kapitalvinstskatt i Sverige på försäljningen av lägenheten då gåvoskatten är en helt annan skatt än kapitalvinstskatt. Dessa två typer av skatter kan därför dessvärre inte avräknas mot varandra. Det faktum att din syster inte avkrävts någon ytterligare skatt i Finland till följd av försäljningen av lägenheten påverkar dessvärre inte heller din situation då det är upp till finländsk skattelagstiftning (då din syster bor i Finland) om din syster ska avkrävas skatt på försäljningen av lägenheten.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare