Erkänna brott och slippa rättegång?

Hej jag undrar om de är försent att erkänna mitt brott om jag har blivit kallad till domstol vill undvika att gå dit

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Det du beskriver är att du verkar önska ett strafföreläggande istället för att åklagaren skall väcka åtal. Ett strafförläggande får ges ifall brottet inte är så allvarligt (alltså böter på straffskalan) och kan ske under förutsättning att den misstänkte erkänner brottet. Detta innebär alltså ifall åklagaren bestämmer sig för att meddela ett strafföreläggande så skall den misstänkte antingen erkänna direkt eller inom en viss tid som åklagaren bestämmer. Har denna tiden gått ut alternativt ifall du valde att inte erkänna brottet och åklagaren nu har väckt åtal (eftersom du kallats till rättegång) så ter det sig inte bättre än att du måste gå dit.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra jurister.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare