Erbjuder Lawline hjälp med besvarande av skoluppgifter?

Du har fått i uppdrag att förmedla försäljning av en nyproducerad bostadsrätt. Bostadsrätten är belägen i en byggnad som en av de större och mer kända bostadsutvecklarna på marknaden har uppfört. På första visningen nu i december delar du ut kopior på den ekonomiska planen för den nybildade bostadsrättsföreningen. Planen upprättades i början av året. En av besökama framför kritik och invänder att planen är missvisande på så sätt att de där presenterade årsavgifterna är alltför lågt satta. Han menar att årsavgifterna behöver höjas med 50 till 100 procent redan första året eftersom marknadsräntorna har ökat så kraftigt under senare tid. Hur bemöter du kritiken? Håller du med? Motivera ditt svar utförligt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga framstår, av sin utformning, som en skoluppgift. Lawline har som policy att inte besvara sådana. Vi måste därför hänvisa dig till relevant kurslitteratur alternativt vårt frågearkiv.

Med detta sagt kan det nämnas att din fråga verkar röra årsavgiften i en bostadsrättsförening, mer specifikt hur en sådan bestäms. Det kan härvid påpekas att detta delvis regleras i 7 kap. i bostadsrättslagen (1991:614) (se framförallt här). Där kan du se att årsavgiften ska täcka kostnader för den aktuella föreningens löpande verksamhet. Hur denna ska bestämmas är upp till föreningen (se t.ex. här) men ska framgå av föreningens stadgar (se här, punkten fem). Ovanstående information respektive länkar borde vara till hjälp (eller åtmistone fungera som en utgångspunkt) när du besvarar dina frågor.

Skulle det, i själva verket, inte röra sig om en skoluppgift så får du, givetvis, gärna återkomma.

Hoppas du får svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare