FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/11/2018

Enskilda skulder mellan makar och vad som ingår i en bodelning

Hej. Tack för att ni finns.

Jag är gift och har 2 barn ihop med min make. Jag har nu fått veta att han har en hel del lån (höga såna). Idag äger jag en koloni stuga som jag köpte i år drygt ca 500' kr. Tillsammans har vi inga lån eller ägor såsom hus, bil el liknande. Mina frågor;

1. Om han ej sköter sin avbetalning, kan jag bli återbetalningsskyldig som maka?

2. vid en skils mässa, har han rätt till halva stugan om ej äkt.förord styrker annat?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då dina uppgifter berör ägar- och skuldförhållanden mellan dig och din make blir äktenskapsbalk (1987:230) (ÄktB) direkt tillämplig.

Svaret på din första fråga är nej, du riskerar inte att bli återbetalningsskyldig enligt 1 kap 3 § ÄktB. Där framgår att varje make svarar för sina egna skulder och därför är din make ensamt betalningsskyldig för dessa.

Angående kolonistugan

När ett äktenskap upplöses, ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom en bodelning, 9 kap. 1 §.
I en sådan bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå, 10 kap. 1 §. Enskild egendom undantas från en bodelning, 7 kap. 1 §. Av dina uppgifter framgår det ingenting som tycks tala för att kolonistugan utgör enskild egendom. Vad som utgör enskild egendom kan du läsa mer om i 7 kap. 2 §. Således kommer kolonistugan att ingå i en bodelning om ni skiljer er. Du har möjligheten att avtala med din make om att kolonistugan ska utgöra enskild egendom genom ett äktenskapsförord, 7 kap. 3 §. Sammantaget skulle det innebära att kolonistugan inte skulle ingå i en bodelning enligt ovan nämnda regler. För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt måste det upprättas skriftligen och undertecknas av dig och din make samt skickas in till skatteverket, 7 kap. 3 §.

Hoppas att du fann detta svar hjälpsamt!

Vänliga hälsningar, Josef Lindström Habta.
Josef Lindström HabtaRådgivare