FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt14/08/2018

Enskild vårdnad och bestämmanderätt

Min sambos ex har enskild vårdnad om deras son. Nu har hon lyckats få pojken diagnostiserad med adhd o ska få medicin till honom. Hon har även försökt detta flera ggr med dottern utan att lyckas tack o lov. Det är inget fel på något av barnen. Mamman däremot har nån sorts problem som borde utredas. Men iaf. Har min sambo något att säga till om detta? Kan pojken motsätta sig medicineringen? Han är ca 15år.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Jag förstår att situationen är frustrerande.

Föräldrabalken reglerar vårdnadshavares bestämmanderätt

Vårdnadshavare har en rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11 § föräldrabalken). Utgångspunkten är därför att sambons ex enskilt bestämmer över deras son.

Vid gemensam vårdnad
Hade din sambo och hens ex haft gemensam vårdnad hade bestämmanderätten tillkommit dem tillsammans (6 kap. 13 § föräldrabalken). Det hade inneburit att om din sambo motsatte sig en hälso- och sjukvårdsfråga hade inte sambons ex ensamt kunna driva den. Dom hade alltså behövt vara överens.

Om vårdnadshavarna inte är överens
ADHD är dock en sådan typ av hälso- och sjukvårdsfråga där socialnämnden kan fatta beslut om behandling trots att en av vårdnadshavarna motsätter sig.

I domen HFD 2015 ref 5 prövade domstolen om läkemedelsbehandling kunde ges för en neuropsykiatrisk sjukdom, trots att den ena vårdnadshavaren motsatte sig behandlingen. Om det är nödvändigt och det för sonen finns ett påtagligt och tydligt behov hade då socialnämnden kunnat besluta att pojken skulle få behandling ändå, trots att din sambo motsatte sig det.

Sammanfattningsvis menar jag på att din sambo tyvärr inte har någon beslutanderätt i frågan eftersom hen inte är vårdnadshavare. Vidare hade sambons ex ändå kunnat få igenom sin vilja förutsatt att socialnämnden tagit dennes parti - vilket såklart inte alls är säkert då kraven är relativt högt ställda.

Även om pojken är 15 år bestämmer hans vårdnadshavare i dessa frågor till och med att han fyllt 18 år (6 kap. 2 § föräldrabalken).

Vad kan ni göra?
Det finns därför inte mycket ni som inte är vårdnadshavare enligt lag kan göra åt saken. Skulle det råda något missförhållande i uppfostran eller i hemmet är det socialnämnden ni bör vända er till. Dem skulle i så fall utreda om din sambos ex på något vis brister i omsorgen.

Hoppas du fick svar på din fråga. Säg gärna till om det var något jag missat, och tack för att du vände dig till Lawline!

Sara HillRådgivare