FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/06/2018

Enskild firma och skulder vid bodelning

Vad gäller för enskild firma vid bodelning vid skilsmässa? Bl.a. Blir makens skatteskulder mina skulder?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den här sortens frågor regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

Vid skilsmässa ska en bodelning förrättas. Genom denna ska makarnas egendom fördelas dem emellan enligt 9 kap 1 § ÄktB. Enligt 10 kap 1 § ÄktB så ska det som kallas giftorättsgods ingå i bodelningen. Enligt 7 kap. 1 § ÄktB är allt som inte är enskild egendom giftorättsgods. I 7 kap 2 § ser vi när egendom ska anses vara enskild. Det kan t.ex. vara om ni har bestämt att den enskilda firman ska vara enskild egendom genom att skriva det i ett äktenskapsförord.

Alltså är det så att det varje make äger, som är giftorättsgods, ska ingå i bodelningen. Är den enskilda firman inte enskild egendom på något av de sätten som står i 7 kap 2 § ÄktB ska den alltså ingå i bodelningen. Det är värdet av den enskilda firman som ska ingå i bodelningen. Innan delning ska varje makes skulder avräknas på dennes tillgångar enligt 11 kap 2 och 3 §§ ÄktB. Det föranleder att det värde som en make tar med sig i likadelningen blir lägre om denne har skulder. Har den andra maken mer skulder än tillgångar, kommer denne att gå in i likadelningen med noll kronor. Ni kommer i ett sådant fall endast dela på ditt överskott.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare