Enskild egenoms påverkar på äganderätt samt föravtal.

Hej

Jag och min fru står som ägare 50% vardera på en bostadsrätt vi köpt tillsammans. Vi har kommit fram till att vi har olika mål med investeringar men fortfarande vill vara gifta så mina två frågor är.

1: kan man i ett äktenskapsförord göra bostadsrätt till 100% enskild egendom vid skilsmässa även om båda står som ägare medans vi är gifta?

2: hur skriver man in att bolånet måste övertas av den som har bostaden som enskild egendom vid skilsmässan även om båda nu står som medlåntagare

Lawline svarar

Hej och tack att du valde Lawline med din fråga!

1)

Till din första fråga så är det viktigt att frånskilja giftorättsgods med äganderätt. Ett äktenskapsförord reglerar endast huruvida en tillgång man äger är giftorättsgods eller enskild egendom. 7:1 äktB. Det innebär att äganderätten inte förändras om ni väljer att göra det till enskild egendom. Vad en sådant äktenskapsförord gör är att bostadsrätten inte kommer delas upp vid ett eventuellt skiljsmål. Men med tanke på att ni redan innehar 50% var, så sker det i praktiken ingenting. En ytterligare följd blir att bostadsrätten blir enskild egendom, varav 50% är enskild egendom till dig och 50% din hustrus.

Om ni vill att bostadsrätten ska gå över till en av er, måste ni skriva över bostadsrätten till den personen. Alternativ sälja andelen till maken.

2)

Det finns inget äktenskapsrättsligt avtal som kan medföra att ett lån automatiskt skrivs över till en annan vid skiljsmässa. Dessa är heller inte möjliga att genomföra för de är s.k. föravtal - 9:13 2st. Paragrafen menar att alla avtal som ämnar till att reglera en bodelning är utan verkan om de inte är äktenskapsförord.

Lösningen är att redan nu klarlägga rättsläget och skriva över bolånet på personen som övertar hela bostadsrätten. En möjlighet är således att sälja sin andel och på så sätt även betala av den andelen av lånet personen ansvarar över.

Hoppas det besvarade dina frågor!

Jakob WestlingRådgivare