FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/12/2019

Enskild egendom vid skilsmässa

Hej!

Min man har fått pengar i gåva av en anhörig. Dessa pengar har använts för insats till vårt gemensamma hem. Inget annat har avtalats och vi har inget äktenskapsförord. Pengarna gavs med förbehållet "inom äktenskap enskild egendom". Om vi skulle skilja oss, kan han hävda att delar av vårt gemensamma hem, som vi äger lika mycket av, är enskild egendom?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 7 kap 1 § äktenskapsbalken (se här) är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. I 7 kap 2 § äktenskapsbalken (se här) finns en lista på vad som är att anse som enskild egendom i ett äktenskap och som ska behållas av vardera maken vid en skilsmässa/bodelning. Dom pengar som din man fick i gåva omfattas exempelvis av paragrafens andra punkt.

I rättsfallet NJA 1995 s. 577 (se här) hade två makar gemensamt köpt fastigheter där makarna hade betalat hälften av kontantinsatsen vardera. Den ena maken hade betalat kontant med enskild egendom och därmed ansågs dennes hälft av fastigheten vara enskild egendom.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Carl OscarssonRådgivare