Enskild egendom vid dödsfall

Hej!

Min exmake avled för drygt ett år

sedan. Vi har tillsammans 2 barn.

Han är omgift och huset är registrerat

som enskild egendom på hans maka.

Gäller detta bara vid skilsmässa eller

även vid dödsfall.

Har våra gemensamma barn någon rätt att ärva en del av fastigheten

Mvh

Carina Nyström

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ifall den avlidne vid tiden från sitt frånfälle var gift ska en bodelning ske innan ett arvsskifte kan äga rum enligt 23 kap. 1 § ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637#K23P1S1. Reglerna om bodelning återfinns sedan i äktenskapsbalken och är samma oavsett om äktenskapet har upplösts genom dödsfall eller äktenskapsskillnad. Det är makarnas giftorättsgods som ingår i bodelningen, 10 kap. 1 § äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1. Ifall huset utgör den efterlevande makens enskilda egendom kommer huset således inte att ingå i bodelning. Huset kommer där av inte tillfalla din exmakes kvarlåtenskap varför era gemensamma barn inte har någon rätt att ärva det.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jenny VilanderRådgivare