FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/11/2013

Enskild egendom vid bodelning

Jag och min min fd fru har under alla år vi varit gifta haft gemensam ekonomi, och ett gemensamt konto. För några år sedan fick min fru en gåva av sin far i form av pengar, dessa har investerats i div renoveringar av fastigheten. I samband med vår förestående bodelning hävdar hon att summan ska tillgodoräknas henne, och jag undrar om det verkligen är så?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Frågor som rör bodelning och vad som ingår i en sådan regleras i äktenskapsbalken. Av 9 kap. 2 § framgår att bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talas om äktenskapsskillnad väcks. Det som ska delas är egendom som är giftorättsgods, vilket är all egendom i den mån den inte är enskild egendom.

Det innebär att den summa som din fru fått i gåva från sin far ska ses som giftorättsgods om den inte är att se som enskild egendom. Av 7 kap. 2 § framgår att enskild egendom bland annat är egendom som någon av makarna fått i gåva av någon med villkoret att egendomen ska vara enskild egendom.

Om denna gåva givits med villkoret att det ska vara hennes enskilda egendom har hon rätt att hålla den utanför bodelningen. Då det inte av din fråga framgår att denna gåva skulle vara villkorad är det troligt att det är giftorättsgods och därmed ska den ingå er i kommande bodelning.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare