Enskild egendom till make eller bröstarvinge?

Hej!

Min mamma som är änka ska skriva testamente. Vi är tre syskon och mina bröder önskar inskrivet att deras arv ska vara enskild egendom medan jag, som är den enda av oss där det finns särkullsbarn har annat önskemål. Min man har två söner och vi har en gemensam dotter. Önskan är då att säkerställa att min del av min mammas arv slutligen ska tillfalla min dotter och inte ingå i arvet till min mans söner. Jag och min man har testamente skrivet där han och jag ärver varandra och hans söner ärver endast sin laglott, då min man vill att jag ska kunna bo kvar i vårt hus om han skulle falla ifrån. Hur skriver man då min mammas testamente på bästa sätt? Behöver vi skriva om vårt?

Vi har varit i kontakt med en annan juristbyrå där vi bor och fick efter påstötningar äntligen ett hemskickat testamente som var uppenbart felaktigt. Mina bröder stod inte alls med i testamentet och det följde inte heller i övrigt den information vi fått och gett vid möte med dem. Vi har en känsla av att juristen vi träffade helt glömt av oss och sedan satt ihop ett förslag på testamente utifrån vad han kom ihåg. Jag känner mig nu otrygg i att gå vidare med dem, varför jag skickar frågan till er. Hur går vi vidare? Vad bör vi tänka på i formuleringarna av testamente enligt våra förutsättningar? Hoppas ni kan ge några tips.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring detta finner du i ärvdabalken (ÄB).

Förslag på lösning

Den bästa lösningen som jag kan se det skulle vara om det skrivs in samma önskemål för dig som för dina bröder i din mammas testamente, det vill säga att gåvan ska utgöra din enskilda egendom. I det fallet kommer enbart dina bröstarvingar ärva den delen av arvet, dina barn är dina bröstarvingar enligt 2 kap. 1 § ÄB. Eftersom din dotter är ett gemensamt barn mellan dig och din man kommer, i det fall du avlider före din make, arvet först att gå vidare till din man enligt 3 kap. 1 § ÄB. Din dotter kommer sedan få sitt arv både från dig och från hennes far vid faderns bortgång enligt 3 kap. 2 § ÄB.

Fri förfoganderätt eller full äganderätt?

Viktigt är dock att veta vilken formulering som står i ditt och din mans testamente gällande att ni ska ärva varandra. För att den enskilda egendomen ska tillfalla din dotter som efterarv från dig, i det fall du avlider före din make, krävs att din man har ärvt egendomen med fri förfoganderätt och inte med full äganderätt. Fri förfoganderätt innebär att han kan använda pengarna men han kan t.ex. inte testamentera bort dem eftersom det redan är föreskrivet att de ska tillfalla din dotter. Detta innebär att värdet på den enskilda egendomen kan förändras, din dotter kommer istället få samma procentandel av din mans totala egendom vid hans bortgång som den procentandel den enskilda egendomen utgjorde av hans egendom efter din bortgång. Om din make ärver egendomen med full äganderätt kommer egendomen istället att ingå i det som ska utgöra hans arv, därmed tillfalla alla hans barn. Det är möjligt att testamentera din enskilda egendom så din dotter får egendomen direkt vid din bortgång, det kan dock försvåra situationen för din make att t.ex. få bo kvar i huset beroende på hur ni bor och hur resten av era tillgångar ser ut.

Vi hjälper gärna till att skriva de testamenten ni behöver, om ni är intresserade av det kan ni få hjälp med det här.

Med vänliga hälsningar,

Elin NordemanRådgivare